Bring naturen inn

Trivsel, hygge, natur og identitet er stikkord for en lunere, varmere og frodigere trend.

Interiørene blir generelt lunere, varmere og frodigere. Vi ser til naturen som den største inspirasjonskilden, og vi vil ha det mer autentisk og ujålete. Det blir et samspill mellom flere farger, flere ulike materialer og flere former, akkurat som i naturen. I tillegg er det viktig med personlige interiører som viser vår identitet.

Dette er året der fargene virkelig gjør sin inntreden. Nyanser av blått, grønt, brunt og de røde og rosa puddertonene vil vi se mye av. Det blir mer og mer vanlig å male ton i ton. Vi bruker den samme fargen men i ulik glansgrad på både tak, dører, vegger og vinduskarmer. Malingen skal gjerne være matt.

Vi ønsker å bringe naturen inn i våre hjem men på en mer sofistikert måte en tidligere.
Varmen fra treverket løfter ethvert rom. Parkett fra BOEN. Du får den hos Flisekompnaiet.

Trivsel

Det skjer så mye rundt oss og alt går så fort. Vi blir stadig eksponert for konflikter og uroligheter, og føler oss mer utrygge. Da trenger vi et frirom der vi kan puste, der vi kan være oss selv og trives med det, og det er helt naturlig at hjemmet har denne funksjonen.

Hygge

Et kjent ord for oss og noe som betyr mer og mer i interiørtrendene. For et år siden kom ordet «Hygge» inn i engelske ordbøker. «Hygge» ble valgt fordi den engelske befolkningen har blitt mer opptatt av denne formen for koselighet som kommer fra skandinaviske tradisjoner.

Wood is the new black

Det å være miljøvennlig er viktig for oss, også når vi innreder boliger og hytter. Hva kan være mer miljøvennlig enn naturens eget materiale: treverk?

Identitet

Temaet for Oslo Design Fair litt senere denne måneden er «identitet.» I en digital verden hvor nesten alt er tilgjengelig og oppnåelig blir det viktig for oss å vise hvem vi er.

Bokmålsordboka definerer identitet som summen av elementene som gir et enkeltmenneske eller et samfunn individualitet. Måten vi bor på, holdningene vi har og jobben vi velger sier noe om hvem vi er. Vi er alle forskjellige, med vår helt unike kjerne. Samtidig formes vi – av familie, venner og tiden vi lever i.

Nasjonal identitet i møte med et internasjonalt marked er noe man har jobbet målrettet med i Norge i senere tid, med det resultat at norske merkevarer i dag gjør det skarpt i utlandet – fra klær og musikk til møbeldesign.

Baderomstrender

På samme måte som kjøkkenet har endret seg fra å være et praktisk rom til et integrert oppholdsrom sammen med stuen, vil baderommet bli større og ta mer plass. Vi tilbringer mer tid på baderommet og ønsker sitteplass, enten til å slenge fra oss morgenkåpen eller som et sted å lese en god bok mens barna bader.

Når vi snakker om et eget bad i dag, betyr det ikke ekstravagante beslag og møbler eller eksepsjonelt originale ideer, men heller et bad der utseende og funksjoner er skreddersydd helt til brukerens egne ønsker og de arkitektoniske omstendighetene.

Badet blir et stadig viktigere rom der folk nyter tiden, og derfor vil de ha et rom de kan identifisere seg med. Det handler med andre ord om individualisme.

Nå kommer smarte bad som reflekterer brukernes livsstil. Et økende antall mennesker vil ha et eksklusivt bad som kombinerer moderne design med moderne bekvemmelighet, – selv om de ikke har så mye plass å leke med.

Marmor står fortsatt sterkt i trendbildet og vi vil se en økning av treverk på baderomsinnredningen.

Vi går fra hvite, lyse farger på badet til nyanser av grått, sort og farger fra naturen.
Utvalget av armatur er større en noen gang. Velg gjerne armatur i sort, messing eller kobber.
De 6 kantede Hexagonflisene er populære. Legg også merke til det runde speilet. Vi liker runde former.
Foto: @karinada / Instagram.
Novellini dusjdører
Foto: @ingerliselille / Instagram.
Flisfabrikkene utvikler seg stadig og tar i bruk nye metoder. Fliser i treverk og betong imitasjon vil vi se mye av fremover.
Sterke mønstre og fargeglade innredninger for den som tør litt mer.